Tofino 3: Bearwatching

26 juni 2018 - Tofino, Canada

Dit titel zegt het al, dit gaat de dag worden dat we het aantal gespotte beren minstens gaan verdubbelen, verdriedubbelen. De dag begon goed, droog. We hoefden pas om 5 uur daar te zijn, dus we dachten " even uitslapen". En toen begon het te regenen. Onze droge was weer nat, maar ach, we hadden toch geen plannen voor de rest van de dag. Rond 2 uur werd het weer droog, toch maar even Tofino door. Met het zonnetje erbij is het allemaal net wat mooier. Om 5 uur hesen wij ons in het waterdichte pak en met 13 man togen wij naar de zodiac. Zonnetje erbij, humeur uitstekend, wat kan er fout gaan. De eerste waarneming betrof een Bald Eagle, ik dacht dat die beesten bij uitgestorven waren, maar niets blijkt minder waar. Ze zijn daar net zo normaal als duiven bij ons. De kapitein zei dat we goed op de walkanten moesten letten, en 13 paar ogen deden dit trouw. Niet dat het ook maar iets hielp. Geen beer in velden noch wegen te bekennen. Plots de marifoon, er was een beer gezien.. Wij met gezwinde spoed ter plaatse. Daar aangekomen was hij 'net' weer het bos in. Ondertussen sloeg het weer ook om, het begon koud te worden en licht te regen. De stemming aan boord daalde gelijk met de temperatuur. De kapitein voelde dit aan en als goedmakertje kwamen we langs een rots met zeehonden. Deze liggen daar echter ALTIJD, dus die waren niet moeilijk te vinden. Aan de horizon verschenen 2 regenbogen, nu moest het goed komen. Dacht het niet .. Na dik 2 uur rondgevaren te hebben, hadden we nog 0 beren gezien en wel 5 'bijna uitgestorven' Eagles. Sorry guys, but we have to go back. Voor ruim 1300 dollar aan passagiers gingen sikkeneurig op weg naar de thuishaven. Plots ging de boot in de ankers, EEN BEEEERRRR. Nou, beertje, het beest werd haast geheel verborgen door gras, ik bedoel GRAS. Van afstand konden we wat foto's maken en maar hopen dat ie er goed op staat. In een nabij staande boom zat een Bald Eagle het hele circus met belangstelling te observeren. (Begin nu te snappen waarom ze bijna uitgestorven waren, ik kon hem wel wat doen). Na een paar minuten vluchtte de beer het bos in en over was het sprookje. In volle vaart terug, geen uitbundige uitlatingen, tamme stemming. Direct door naar de supermarkt voor chocolade en bier #troosteten. Sometimes you win, sometimes you Lose. Morgen begint de terugreis, op naar Nanaimo.