TOFINO 2- De walvisexcursie

25 juni 2018 - Tofino, Canada

We werden mooi op tijd wakker en ja hoor, het regent inderdaad. De "was" van gisteravond kletsnat natuurlijk. Na nog een overheerlijke beker Starbucks koffie die deze camping iedere ochtend gratis schenkt voor de gasten, vertrokken naar Tofino, Ocean Outfitters, voor onze walvis experience. Gelukkig, we waren niet alleen, onze Aziatische vrienden gingen ook mee, nu vergezeld door een van microfoon voorziene reisbegeleidster die gewoon door onze instructie heen tetterde. Na de instructie ging ze gelukkig op het andere scheepje verder tetteren. Na een onstuimige 30 minuten (Het was kalm weer zei kapitein Martin, de golven waren vaak wel 3 meter hoog, ik vond dit al behoorlijk bonken, maar het was nu nog wel leuk als ervaring) kwamen we bij wat drijvende zee-ottertjes die natuurlijk op de foto moesten. Hoera, het was ook nog gestopt met regenen dus het zicht werd ook al beter. Er waren bultruggen gesignaleerd dus hup, gas er op en bonke bonk die kant uit. Niet lang daarna zagen we het eerste waterpluimpje omhoog komen! Meestal doen ze dat 5 x waarna ze weer gaan duiken en je dan de staart kunt zien. Deze bultrug had er zin in, minstens 4x zo'n cyclus gezien, 2x de kop in de lucht en 1x een "full jump"! Indrukwekkend hoor... daarna verder langs de zeeleeuwen rots waar de hele kolonie lekker op de rots ligt en de pubers om de boot heen zwemmen. Op de terugreis nog een aantal groepsgewijs drijvende zee-otters, en bij de plek waar ze meestal zwemt was inderdaad "big mama", een grey whale, die ook nog een leuk showtje liet zien. Wij helemaal heppie de peppie natuurlijk! Vanmiddag nog een wandeling naar Schooners Cove gemaakt, via een 1 km lang pad door het bos, helemaal op houten vlonders gemaakt inclusief nogal wat trappen omhoog en omlaag, je komt bij het strand uit... bleken Engelsen net een walvis gezien te hebben op rechts... Wij een heel eind over het strand lopen, niks te zien behalve onze 4e "kale egel" zoals Johan dat zegt. Het werd vloed dus weer terug, zie ik ineens op rechts idd een waterpluimpje! Zat ie daar dus wel al die tijd. Helaas een paar keer de rugvin en toen was hij weer vertrokken. Na een van zuchten en steunen voorziene terugtocht (die knie van Johan wordt er echt niet beter op), weer bij de camper uitgekomen en retour camping. Lekker even douchen en morgenmiddag proberen we nog beren te spotten met een excursie, maar dan in de Zodiac. Moeten we zo'n compleet pak aan... hoop dat het dan ook kalm weer is, heb nu al spijt dat ik gewijzigd heb van boot naar Zodiac. Je moet wat overhebben voor de liefde van je leven..wordt morgen vervolgd.

1. Thea Bles:
    25 juni 2018
    Ben benieuwd hoe dat morgen in de Zodiac gaat. Prachtig om alles te lezen!!
  2. Jolanda:
    25 juni 2018
    Gaaf zeg, walvissen gespot. Heb je ze ook nog op de foto weten te krijgen? Zal wel een hele toer zijn.
  3. Geertje:
    25 juni 2018
    Gaaf dat jullie een walvis hebben gezien!! Leuk om jullie verhalen en foto's te zien/lezen. Veel plezier nog! Het schiet al weer op. De laatste week alweer.
  4. Angela van Ittersum:
    25 juni 2018
    Hallo Johan en Dorien, wat een prachtige ervaring lijkt me dat. Nog maar even lekker genieten.